پروسه ایجاد پرونده جنایی و شکایت از قاتل

پروسه ایجاد پرونده جنایی و شکایت از قاتل کمی پیچیده و دشوار است. به همین دلیل بهتر است در تمامی مراحل از تنظیم شکوائیه تا زمان صدور حکم از وکیل قتل تهران راهنمایی بخواهید تا ایشان شما را در طول مسیر رسیدگی به پرونده راهنمایی کند. پرونده قتل از جمله پرونده‌های بسیار حساس و پیچیده در دادگاه کیفری محسوب می‌شود و به همین دلیل حضور وکیل در زمان تشکیل پرونده و رسیدگی به آن در دادگاه از اهمیت بالایی برخوردار است.

پرونده جنایی چیست؟

پرونده جنایی زمانی ایجاد می‌شود که جرمی اتفاق افتاده باشد و فرد یا افرادی قصد جان یا آسیب رساندن به فردی را داشته باشند و قتلی صورت گرفته باشد. به طور کلی پرونده جنایی به معنی تحقق جرم است و منحصرا در مورد جرم قتل مطرح می‌شود. عمل قتل ممکن است به چند صورت رخ داده باشد. قتل عمد، قتل غیر عمد و قتل شبه عمد. در قانون مجازات اسلامی برای هر یک از انواع قتل قوانین مشخصی وضع شده است و در صورتی که قتل به صورت عمد رخ داده باشد اولیای مقتول می‌توانند تقاضای قصاص نمایند. پرونده جنایی از سوی اولیای دم ایجاد می‌شود و مراحل متعددی دارد که در بخش‌های بعد پروسه ایجاد پرونده جنایی را به طور کامل شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می‌توانید با دفتر وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی تماس حاصل نموده و از ایشان راهنمایی بخواهید.

پرونده قتل

یکی از سخت‌ترین پرونده‌های موجود در دادگاه کیفری به پرونده‌های قتل مربوط می‌شود. آن دسته از وکلا که این نوع پرونده‌ها را بر عهده می‌گیرند بایستی در زمینه مسائل کیفری از جمله قتل تبحر و تخصص بالایی داشته باشند. وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی با تحصیل در رشته جزا و جرم شناسی از تخصص و مهارت بالایی در زمینه رسیدگی به پرونده‌های جنایی و قتل برخوردار است. ایشان به عنوان وکیل کیفری اولیای دم را در تمامی مراحل ایجاد پرونده جنایی راهنمایی می‌نماید.

آشنایی با انواع قتل

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم، قتل ممکن است به چندین نوع اتفاق افتاده باشد. حال می‌خواهیم انواع قتل و شیوه وقوع آنها را شرح دهید. شیوه رسیدگی به انواع قتل یکسان است اما در نهایت حکمی که قاضی صادر می‌کند با توجه به نحوه وقوع قتل متفاوت خواهد بود.

  • قتل عمد:

در قتل عمد جان یک فرد با قصد نیت قبلی ستانده شده است و قاتل برای آسیب زدن به جان مقتول از وسایل یا ابزاری استفاده کرده است. در این نوع قتل فرد می‌داند که ممکن است به دیگری آسیب جانی برساند و با قصد کشتن وی عملی را انجام می‌دهد و در نهایت وی را به قتل می‌رساند. وکیل غرب تهران بیان می‌دارد که اگر قتل با استفاده از وسایلی که معمولا برای مصارف دیگری کاربرد دارند نیز رخ داده باشد، فردی که این عمل را مرتکب شده است قاتل محسوب می‌شود و باید مجازات شود. در مورد قتل عمد فرد قاتل بایستی قصاص شود و در صورتی که اولیای دم رضایت دهند، دیه مقتول پرداخت شده و حکم مجازات برای قاتل صادر می‌شود.

  • قتل غیر عمد:

در این نوع از قتل فردی که مرتکب جرم شده است هیچ قصد و نیت قبلی برای کشتن یا آسیب رساندن به فردی را نداشته است و بر حسب اتفاق کاری انجام داده که منجر به کشته شدن یک نفر شده است. در این مورد فرد متهم باید با استفاده از مدارک و شواهد ثابت کند که این اتفاق از روی عمد رخ نداده است و وی هیچ قصد قبلی برای انجام آن نداشته است. در صورتی که نتواند این قضیه را اثبات کند، قاتل شناخته می‌شود و باید مجازات شود. اما اگر ثابت شود که جرم به صورت غیر عمد و از روی بی دقتی و سهوا انجام شده است مجازات کمتری برای فرد در نظر گرفته خواهد شد.

در صورتی که قتل توسط فردی مجنون یا صغیر انجام شده باشد قاضی با بررسی شرایط متهم حکم نهایی را صادر می‌کند. به عنوان مثال ممکن است فردی برای شوخی یا از روی ناآگاهی کاری انجام دهد که آسیب جانی جدی به فرد وارد کند و او جان خود را از دست بدهد. مثلا در زمان ورزش کردن با انجام یک حرکت نادرست به اندام حیاتی فردی ضربه شدید وارد کند و فرد جان خود را از دست بدهد.

در مورد پرونده‌های جنایی بایستی حتما با وکیل قتل تهران مشورت کنید تا در صورت نیاز برای اثبات نحوه وقوع جرم مدارک مورد نیاز جمع آوری شود.

پروسه ایجاد پرونده جنایی

در قدم اول فردی که می‌خواهد از فردی که مرتکب قلب شده است شکایت کند باید مدارکی در دست داشته باشد که نشان دهد این جرم اتفاق افتاده است و مدارکی علیه فرد متهم نیز وجود داشته باشد که ثابت کند وی این عمل را مرتکب شده است. تمامی مدارک باید در زمان تنظیم شکایت نامه همراه فرد شاکی باشد و ضمیمه شود.

برای اطلاع از اینکه چه مدارکی باید جمع آوری شود و چگونه باید شکایت نامه را تنظیم نموده و به دادگاه ارجاع داد بایستی از وکیل غرب تهران کمک گرفت. برای اینکه بتوان ثابت کرد که قتل اتفاق استفاده است باید مدارک و تصاویر موجود را در اختیار پلیس قرار داد و در صورتی که شاکی قاتل را بشناسد نیاز است که تمامی اطلاعات هویتی وی را در اداره آگاهی ثبت شود.

در زمان ثبت شکایت از قاتل همراه داشتن مدارک زیر الزامی است:

  • مدارک هویتی از قبیل شناسنامه و کارت ملی فرد مقتول و اولیای دم یا شاکی
  • مدارک و شواهد موجود از قبیل عکس و فیلم و هر مورد دیگر برای اثبات وقوع جرم
  • گزارش پزشکی قانونی

شکایت از قاتل

پس از اینکه مدارک مورد نیاز جمع آوری شد، مرحله بعد طرح شکایت از قاتل است. در این مرحله وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی موکل خود را برای انجام مراحل مورد نیاز راهنمایی می‌کند. پس از اینکه شکایت نامه در دفاتر خدمات قضایی تنظیم و ثبت شد، شکوائیه به دادگاه فرستاده می‌شود و تمامی مدارک نیز پیوست می‌گردد تا بررسی ‌های لازم انجام شده و پس از تائید دادستان، پرونده تشکیل شده و به دادگاه کیفری ارجاع داده شود.

بر اساس ماده 296 قانون آئین دادرسی کیفری اگر تمامی مدارک و شواهد نشان دهد که مجرم با نیت آسیب رساندن به جان مقتول مرتکب این جرم شده است، پرونده به طور مستقیم به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود و توسط قاضی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وکیل قتل تهران تاکید دارد که شکایت نامه بایستی حتما توسط اولیای دم مقتول تنظیم شود و درخواستی که به دادسرا ارسال می‌شود بایستی از سوی یکی از آنها صورت گرفته باشد. در صورتی که قتل اتفاق افتاده باشد اما پرونده هیچ شاکی نداشته باشد، دادستان مراحل تنظیم شکایت را انجام می‌دهد و فردی که احتمال می‌رود مرتکب قتل شده است متهم شناخته می‌شود و حکم احضاریه برای وی صادر می‌شود.

پرونده قتل از جمله پرونده‌های حساس محسوب می‌شود و حتی در صورتی که شاکی پرونده بنا به هر دلیل از شکایت خود صرف نظر کند، پرونده بسته نمی‌شود و مراحل قانونی پرونده طبق روال همیشگی طی می‌شود تا حکم قاتل صادر شود. این قانون در مورد قتل عمد و قتل شبه عمد صادق است و در مورد قتل غیر عمد اگر ثابت شده باشد که قتل به صورت غیر عمد اتفاق افتاده است و شاکی از شکایت خود صرف نظر کرده باشد، پرونده بسته می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می‌توانید با دفتر وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی تماس حاصل نموده و از ایشان راهنمایی بخواهید. توصیه می‌شود در مورد پرونده‌های کیفری از جمله قتل هرگز به تنهایی و بدون آگاهی هیچ اقدامی انجام ندهید. زیرا اگر به اشتباه به فردی اتهام قاتل بودن بزنید، وی می‌تواند  از شما شکایت کند و شما به دردسر بزرگی خواهید افتاد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می‌توانید با دفتر وکیل پایه یک دادگستری نرگس رستمی تماس حاصل نموده و از ایشان راهنمایی بخواهید.

صفر تا صد شکایت از قاتل

در این بخش مراحل شکایت از قاتل را قدم به قدم و به طور کامل شرح خواهیم داد:

  • ارسال احضاریه برای قاتل

پس از این که شکایت نامه به دادگاه فرستاده شد، دادستان مدارک موجود را بررسی می‌کند و پس از انجام تحقیقات مورد نیاز، نظر نهایی خود را در مورد پرونده اعلام می‌کند و پرونده را به دادگاه کیفری ارسال می‌کند. پس از این که مدارک و شواهد توسط دیوان عالی کشور و در دادگاه کیفری مورد تائید قرار گرفت، مدارک هویتی قاتل نیز بررسی می‌شود. در صورتی که اطلاعاتی در مورد فرد قاتل در دست بوده و قاتل شناسایی شده باشد، حکم جلب وی صادر می‌شود و ماموران جهت دستگیر کردن وی به محل سکونت قاتل مراجعه می‌کنند. این حکم خیلی سریع صادر می‌شود تا قاتل فرصتی برای فرار کردن نداشته باشد. اما اگر مدارک و شواهد موجود به طور دقیق اثبات نکند که فرد قاتل است، حکمی به جهت دستگیر کردن وی صادر نمی‌شود و دادگاه احضاریه‌ای را به محل زندگی متهم ارسال می‌کند تا وی در دادگاه حاضر شود تا مشخص شود که وی قاتل بوده است یا خیر.

  • انتخاب وکیل

در دادگاه کیفری هر یک از طرفین پرونده، متهم و شاکی این حق را دارند که برای خود وکیل انتخاب کنند. هر فرد می‌تواند برای خود 3 وکیل داشته باشد. تفاوتی ندارد که فرد متهم است یا شاکی، قاضی این را حق مسلم افراد می‌داند که در مراحل رسیدگی به پرونده وکیل داشته باشد و در صورتی که هر یک از طرفین به دلیل مشکلات مالی یا هر دلیل دیگر نتواند برای دفاع از حق خود وکیل انتخاب کند، قاضی برای وی وکیلی را با عنوان وکیل تسخیری معرفی می‌کند.

حضور وکیل در دادگاه در تسریع روند رسیدگی به پرونده نقش بسیار موثری دارد. در این مرحله فرد شاکی حتما بایستی پیش از هر اقدام با وکیل خود مشورت کند تا بتواند حق مقتول را از قاتل پس بگیرد. وکیل می‌تواند از موکل خود وکالت بگیرد تا تمامی امور قضایی را انجام دهد و در این راه موکل خود را همراهی کند. وکیل موظف است در تمامی جلسات دادگاه حضور داشته باشد و موکل خود را راهنمایی کند.

  • ارائه مدارک و شواهد در دادگاه

پس از اینکه پرونده به دادگاه کیفری ارسال شد، نوبت به جلسه دادگاه می‌رسد. در این جلسه تمامی مدارک و اسنادی که ثابت می‌کند فرد متهم مرتکب قتل شده است ارائه می‌شود. علاوه بر آن شاهدین ماجرا نیز برای شهادت دادن بایستی در جلسه دادگاه حاضر شوند. در صورتی که فردی از زمان وقوع جرم فیلم یا عکس ثبت کرده باشد باید برای ارائه مدرک و شهادت دادن در دادگاه حاضر شود. قاضی با بررسی تمام مدارک موجود و شهادت شاهدین جرم رای نهایی را صادر می‌کند.

معمولا در شرایطی که تمامی مدارک نشان دهد که متهم پرونده قاتل است، حکم دستگیری وی سریعا صادر می‌شود و رای نهایی به اطلاع طرفین پرونده می‌رسد. در این شرایط برای کاهش جرم قاتل هیچ راهی وجود نخواهد داشت و قاتل باید بر اساس قانون مجازات شود. برای این که بتوان قاتل را دستگیر کرد و حکم وی زودتر صادر شود نیاز است که حتما از یک وکیل باتجربه و ماهر کمک گرفته شود.

کدام دادگاه صلاحیت رسیدگی به پرونده قتل را دارد؟

پرونده قتل از جمله پرونده‌های حساس است که باید به صورت ویژه و با دقت بالا مورد بررسی قرار بگیرد. بر اساس ماده 302 جرائمی که به موجب آن جان انسانی از وی گرفته شده است باید در دادگاه کیفری شماره یک ارجاع شود. تنها دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به پرونده‌های قتل را دارد، دادگاه کیفری یک است و پرونده به حوزه‌ای ارسال می‌شود که قتل در همان محدوده اتفاق افتاده باشد.

بنابراین شاکی پرونده باید به شعبه‌ای مراجعه کند که در محل وقوع قتل قرار دارد. دادگاهی که در محل وقوع جرم واقع شده است صلاحیت رسیدگی به پرونده قتل را دارد. قاضی حضور وکیل را در تمامی جلسات رسیدگی به پرونده الزامی می‌داند. هم متهم و هم شاکی باید همراه با وکیل خود در جلسه حاضر شوند. در غیر این صورت قاضی  برای فردی که وکیل ندارد وکیل تسخیری انتخاب می‌کند تا در جلسه حضور داشته باشد. وکیل غرب تهران می‌تواند به عنوان وکیل تسخیری در دادگاه فعالیت داشته باشد و دستمزد خود را از دادگاه دریافت کند.

به خاطر داشته باشید که در مورد مسائل کیفری هرگز نباید بدون دانش و اطلاع از قوانین اقدامی انجام داد. این مسائل با جان و آبروی افراد در ارتباط است و اگر شما نتوانید مدارک مورد نیاز را جمع آوری کنید در مسیر پرونده با شکست مواجه خواهید شد و شکایت شما راه به جایی نخواهد برد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *